Kunsthaus Zürich Logo
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

5(1923), Nov.-Déc. = Nr. 34 (34)

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: 5(1923), Nov.-Déc. = Nr. 34 (34)

Periodical

Title:
Les feuilles libres
Sub title:
lettres et arts
Collection:
Journals
Document type:
Periodical
Shelfmark:
DADA III:55
Persistent identifier:
25619
Place of publication:
Paris
Publisher:
Les Feuilles libres
Language:
French
ISSN:
2021-5924

Periodical volume

Title:
5(1923), Nov.-Déc. = Nr. 34
Collection:
Journals
Document type:
Periodical volume
Shelfmark:
DADA III:55:34
Persistent identifier:
187562
Volume count:
34
Place of publication:
Zürich
Publisher:
Les Feuilles Libres
Year of publication:
1923
Edition:
[Electronic ed.]

Figure

Title:
Raymond Radiguet
Collection:
Journals
Document type:
Periodical
Structure type:
Figure

Contents

Table of contents

  • Les feuilles libres
  • 5(1923), Nov.-Déc. = Nr. 34 (34)
  • Title page
  • Imprint
  • Bastard title
  • Figure
  • Le prisonnier des mers
  • Raymond Radiguet
  • Figure
  • Picasso
  • Ta foi
  • Figure
  • L'œil couchant
  • Figure
  • Faites vos jeux
  • Figure
  • Le roman
  • Figure
  • Littérature et critique
  • Contents
  • Poison perdu
  • Blank page
  • Advertising
  • Book cover

Full text

MARCEL RAVAL 
213 
RAYMOND RAD1GUET 
Quelle sagesse, lorsqu’on a vingt ans à vivre, de si bien tracer sa 
courbe qu’elle vienne, le dernier jour, se refermer sur elle-même et 
qu’il apparaisse alors que c’est un cercle pur et clos. La mort qui, 
en surprenant l’adolescence, déjoue et défait tout, n’a pas empêché 
cette fois un esprit plus rapide que la vie d’aller jusqu’au bout de lui- 
même. Il a parcouru ses étapes avec une vitesse d’étoile. Le point de 
suspension coïncide avec le point final. Tout est dans l’ordre, et Radi 
guet laisse une œuvre légère et compacte à la fois, — achevée comme le 
sont toutes celles qui comptent. 
Une chose qui explique et situe Radiguet, c’est ce malentendu entre 
son époque et lui qu’il n’a cessé de cultiver. Sa personnalité susceptible 
à l’extrême ne laissait aucune influence jouer sur elle. Dépaysée par 
les audaces trop faciles qui embourgeoisaient la littérature dans le 
désordre, elle renoua de plus loin, spontanément, avec les grâces d’une 
tradition abandonnée. 
Je me souviens d’un soir où Radiguet s’abandonna à des confidences. 
Il m’avoua qu’il était insensible à la musique, qu’une toile cubiste 
restait pour lui lettre morte, que dans toute la littérature moderne, trois 
ou quatre œuvres seules le touchaient. C’est de ce jour que j’appris à 
le mieux connaître. La distinction de son esprit s’accommodait mal des
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text PDF (compressed) PDF (full size)
TOC
Mirador

This page

PDF Image Preview Image Small Image Medium ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core

Links

OPAC DFG-Viewer Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

RIS

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What color is the blue sky?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.