Kunsthaus Zürich Logo
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Die Flucht aus der Zeit

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Die Flucht aus der Zeit

Monograph

Title:
Die Flucht aus der Zeit
Extent:
330 S.
Collection:
Books
Document type:
Monograph
Shelfmark:
DADA I:4
Persistent identifier:
18782
Statement of responsibility:
von Hugo Ball
Author:
Ball, Hugo
Place of publication:
München [etc.]
Publisher:
Duncker & Humblot
Year of publication:
1927
Edition:
[Electronic ed.]
Dimensions:
23,5 x 16 cm
Language:
German
Statement of responsibility:
von Hugo Ball

Chapter

Title:
[Teil] I
Collection:
Books
Document type:
Monograph
Structure type:
Chapter

Chapter

Title:
Romantizismen - Das Wort und das Bild
Collection:
Books
Document type:
Monograph
Structure type:
Chapter

Contents

Table of contents

  • Die Flucht aus der Zeit
  • Book cover
  • Endsheet
  • Prepage
  • Title page
  • Imprint
  • Contents
  • [Teil] I
  • Vorspiel - Die Kulisse
  • Romantizismen - Das Wort und das Bild
  • [Teil] II
  • Von Gottes- und Menschenrechten
  • Die Flucht zum Grunde
  • Homepage
  • Advertising
  • Endsheet
  • Book cover

Full text

88 
Das Wort und das Bild. 
teres Suchen nach dem spezifischen Rhythmus, nach dem vergrabe 
nen Gesicht dieser Zeit. Nach ihrem Grund und Wesen; nach 
der Möglichkeit ihres Ergriffenseins, ihrer Erweckung. Die Kunst 
ist dazu nur ein Anlaß, eine Methode. 
* 
6. IV. Der Prozeß der Selbstzerrüttung bei Nietzsche. Woher sollten 
Ruhe und Simplizität denn kommen, wenn nicht ein Unterminie 
ren, ein Abbauen und Aufräumen der verquollenen Basis voraus 
ginge? Auch Goethes höflicher, peripathetischer Stil ist nur 
Vordergrund. Dahinter ist alles problematisch und unausgeglichen, 
voller Widersprüche und Disharmonien. Seine Totenmaske verrät 
es. Vom Optimisten ist in diesen Zügen nicht viel zu lesen. Eine 
aufrichtige Forschung dürfte das nicht vertuschen. Der soge 
nannte Furor Teutonicus, der Haß, der Eigensinn, das Besser 
wissen, die triebhafte Schadenfreude und Rachsucht geistigen 
Triumphen gegenüber, das alles sind Folgen einer vielleicht 
rassenhaften, physiologischen Unfähigkeit, oder aber einer Kata 
strophe, die den Kern betroffen hat. Wenn man aber das zuver 
lässige, das spezifische Wesen nicht zu Gesicht bekommt, trotz 
allen Tastens und Suchens, wie soll man es lieben und pflegen 
können? 
* 
Zwei Erbübel haben das deutsche Wesen zugrunde gerichtet: 
ein falscher Freiheitsbegriff und die pietistische Kaserne. Alle 
Begeisterung hat man auf einen frömmelnden Abfall vom Einen, 
alle Bemeisterung auf ein verlogenes Kuschen verwiesen. Die 
ganze Folge der Entwicklungen, der ganze Kulturbegriff wurde 
so allgemach bis in die Wurzel verstört und verkehrt, ein Pal- 
impsest von Entstellungen. Möglich, daß eine Katastrophe dies 
richten kann, indem eine ganze Schicht ihr Prestige und ihren 
Einfluß verliert. Möglich aber auch, daß der Grund unange-
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text PDF (compressed) PDF (full size)
TOC
Mirador

This page

PDF Image Preview Image Small Image Medium ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS MARC XML Dublin Core

Links

OPAC DFG-Viewer Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

RIS

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fourth digit in the number series 987654321?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.