Kunsthaus Zürich Logo
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Jahresbericht 2012 (2012)

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Jahresbericht 2012 (2012)

Periodical

Title:
Jahresbericht
Collection:
Journals
Document type:
Periodical
Persistent identifier:
20416
Place of publication:
Zürich
ISSN:
1013-6916

Periodical volume

Title:
Jahresbericht 2012
Collection:
Journals
Document type:
Periodical volume
Shelfmark:
Per 374 : 2012
Persistent identifier:
20416_2012
Volume count:
2012
Place of publication:
Zürich
Publisher:
Zürcher Kunstgesellschaft
Year of publication:
2013
Edition:
[Electronic ed.]
Language:
German

Part of figure

Collection:
Journals
Document type:
Periodical
Structure type:
Part of figure

Chapter

Title:
Philippe de Champaigne, Das Schweisstuch der Heiligen Veronika
Collection:
Journals
Document type:
Periodical
Structure type:
Chapter

Contents

Table of contents

  • Jahresbericht
  • Jahresbericht 2012 (2012)
  • Book cover
  • Front paste down
  • Title page
  • Contents
  • Sehr geehrte Mitglieder der Zürcher Kunstgesellschaft
  • Part of figure
  • Problem painting
  • Urs Fischer, Problem painting
  • Diego
  • Femme et tête
  • Le jardin à Stampa
  • Composition (Couple couché)
  • Selbstporträt
  • Annetta
  • Piz Lunghin mit Wasserfall
  • I love you (Four minus three greens)
  • David Renggli, I love you (four minus three greens)
  • Field recordings
  • Helen Mirra, Field recordings
  • Das Schweisstuch der Heiligen Veronika
  • Philippe de Champaigne, Das Schweisstuch der Heiligen Veronika
  • Teppich Nr. 4
  • The clock
  • Christian Marclay, The clock
  • Daily Nr. 1
  • Bouquet
  • Me as Sander
  • Aktivitäten
  • Zürcher Kunstgesellschaft
  • Finanzen
  • Imprint
  • Book cover

Full text

Bildraum anders als in unserem Bild nach hinten öffnet, 
lässt dieser Vergleich dennoch den Schl uss zu, dass de 
Champaigne das «un gem alte» Bild Chris ti hier unter Bild- 
b eding ungen präsentiert, die auf d iejenigen des Porträts 
verweisen. Wagt de Champaigne hier ein «ungemaltes» 
Porträt Ch risti? 
Louis Marin hat die Verwandtschaft der Struktur 
des Porträts im Louvre und unseres Bil des des Schweiss- 
t uches (das er in Form der Stic he kannte) 
beschrieben.13 
Sei ner Ans icht nach haben wir es hier mit Äusser ung en 
einer eigentlichen, in de Champaignes Werk fassbaren jan- 
s enistis chen Ästhetik zu tun. In der Tat w issen wir, dass 
der Maler ab 1648 der katholisch-theologischen, der Kunst 
reserviert gegenüberstehenden Reformbewegung des 
Jansenismus sehr nahestand, die in Frankreich im 17. und 
18. Jahrhundert eine starke Prä senz 
entfaltete.14 
Die ab 
1653 von der Sorbonne, den Bischöf en und der Kurie , spä- 
ter resolut auch von Ludwig XIV. bekämpfte Bewegung be- 
zog sich auf Augustinus und des sen Gnadenlehre, die dem 
Menschen keinerlei Einfluss auf den Erhalt der göttlich en 
Gnade zubilli gte, wobei die Jansenisten hier in Konf likt zu 
den Auffassungen der J esuiten sta nden. Die Jansenisten 
pochten überdies auf die Schuldigkeit des Menschen, Welt- 
verneinung und Bussübungen. 
Marin zufolge erzeu gt de C hampaigne in Bi ldern wie 
den genan nten im Sinne des Trompe-l’œil eine täuschend 
echte Anwesenheit des Dargestellten; er strebe aber 
danach, diese mit den Mitteln des Bildes zugleich wied er 
zu annullier en. Dadurch bleibe der Blick des Betrachters 
nicht am letztlich eitl en Gemalten hängen, s ondern gelange 
im Sinne des J ansenismus zum E igentlic hen, für das das 
Bild lediglich ein Zeichen sei. 
In der späteren Forschung wurde Marins jansenis- 
t ische Lektüre de Cham pa ignes, etwa von Sand rine Lely, Lely,
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text PDF (compressed) PDF (full size)
TOC
Mirador

This page

PDF Image Preview Image Small Image Medium ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core

Links

OPAC DFG-Viewer Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

RIS

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the first letter of the word "tree"?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.