Kunsthaus Zürich Logo
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Jahresbericht 2015 (2015)

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Jahresbericht 2015 (2015)

Periodical

Title:
Jahresbericht
Collection:
Journals
Document type:
Periodical
Persistent identifier:
20416
Place of publication:
Zürich
ISSN:
1013-6916

Periodical volume

Title:
Jahresbericht 2015
Collection:
Journals
Document type:
Periodical volume
Shelfmark:
Per 374 : 2015
Persistent identifier:
20416_2015
Volume count:
2015
Place of publication:
Zürich
Publisher:
Zürcher Kunstgesellschaft
Year of publication:
2016
Edition:
[Electronic ed.]
Language:
German

Part of figure

Collection:
Journals
Document type:
Periodical
Structure type:
Part of figure

Chapter

Title:
Philippe Deléglise, Zum Zyklus der Chladnischen Klangfiguren, 2001-2007
Collection:
Journals
Document type:
Periodical
Structure type:
Chapter

Contents

Table of contents

  • Jahresbericht
  • Jahresbericht 2015 (2015)
  • Book cover
  • Front paste down
  • Title page
  • Contents
  • Sehr geehrte Mitglieder der Zürcher Kunstgesellschaft
  • Part of figure
  • Alexandre Calame, L'Éboulement (Der Bergsturz), 1841
  • Alberto Gaicometti, Contemplazione, um 1907
  • Merzbild K 6 das Huthbild
  • Carl Burckhardt, Ritter Georg, erste Fassung, 1922-1923
  • L'église devant la mer
  • Élie Lascaux, L'église devant la mer, 1927
  • Le buffet à Stampa
  • Franz Erhard Walther, 24 gelbe Säulen, 1982
  • 24 gelbe Säulen
  • Philippe Deléglise, Zum Zyklus der Chladnischen Klangfiguren, 2001-2007
  • Poussières, tombeau de Chladni IV
  • Campaign botton (Have sex in a voting booth)
  • Ohne Titel, aus der Serie "Schwarzer Sulm"
  • Culture, another nature repaired
  • Kader Attia, Culture, another nature repaired, 2014
  • Aktivitäten
  • Zürcher Kunstgesellschaft
  • Finanzen
  • Imprint
  • Book cover

Full text

wünschten Schleifen und Bänder deutlicher abzuzeichnen. Als 
Konstanten nis teten sich im Gegenzug eine gewisse U nschär- 
fe sowie eine p artielle Unkontrollierbarkeit des R esultats ein, 
was aber nicht bedeute t, dass die Idee vom Zufall regiert wird. 
Nach dieser ers ten Mappe folgten nun in fast jährlichem 
Abstand : «Impr essions, I – VI», 2002, «Interférences, I – VIII», 
2003 (die erste n drei Mappen sind in der Grafischen Samm- 
lung vollständig vorhanden), «Klang, I – VII», 2005, «Terzett, 
I – II», 2006 und «Triade, I – VI», 2007. Während auf den Blät- 
tern der ersten Mappe die Linien sich hell vom schwarzen 
Grund abhoben, wählte Del église in den drei folgenden S erien 
ein Verfahren, das es ihm erlaubte, mit dunklen Linien auf hel- 
lem Grund zu arbeiten. In «Terzett» und «Triade» gel ang es 
ihm, durch drei über einander gedruckte farbige Platten einen 
Tiefenraum von vibrierender Einheitlichk eit zu evozieren. 
Kehren wir noch einen M oment zur zweiten und dritten 
Mappe zurück. Für «Impressions» verwendete Deléglise 
Kupferplatten von gleichem Format, die er an einen Generator 
von Sinuswellen anschloss. Während einerseits das Experi- 
mentieren mit M aschine und bestäubter Platte kontrollierba- 
rer wur de, liess sich andererseits die Komplexität der Variati- 
onen steigern. Dies gilt in besonderem Mass für die Mappe 
«Interférences». Hier arbeite te der Künstler mit zwei Gen era- 
toren, so dass die erste Welle von einer zweiten verzerrt oder 
part iell ausgelösc ht wur de. Damit verliess Deléglise das Feld 
der C hla dnischen V ersuchsano r dnung und begab sich auf un- 
gesichertes künstlerisches T errain. Vor unseren Augen br eitet 
sich ein Klangteppich aus, bei dem die Bildfläche, die Lin ien 
und der Raum ihre alte F eind schaft ablegen und miteinander 
unerhört dichte, rhythmisch belebte Bewegungsmuster er- 
zeugen. «Le plan me fait face», schreibt Philippe Sers in Be- 
zug auf diesen Zyklus und sein immanen tes Resonanzpotenzi- 
al, «il est comme un être vivant dont la rencontre nour rit ma 
c o nnaissance intime du monde.» 
  Bernhard von Waldkirch Waldkirch
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text PDF (compressed) PDF (full size)
TOC
Mirador

This page

PDF Image Preview Image Small Image Medium ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core

Links

OPAC DFG-Viewer Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

RIS

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How many grams is a kilogram?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.