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su se jutrom, sa glavoboljom strašnom. Od misli. Sve 
mirski duh, najzad donese zaključak: 
Da se iznova gradi. Jer ovaj svet postade sat, navijen 
mišlju. I ništa se više nije moglo zaustaviti. A kad 
misao ode? Šta ćemo, kuda ćemo? U prostore, u mora, 
u pravce — a neće biti prostora, mora, pravaca . . . 
Ali je žao bilo Svemirskome Duhu — Staroga. Žalio 
je Egipat sa balzamovanim gušterima i nedoučenim 
mrtvacima. Ma iz tog nikla tragedija. I Srednji Vek 
sa litijama. Sa klečanjem od koga su kolena postala 
tako tvrda. I francusku povesnicu, u kojoj rastu tre 
šnje. I velike stepe, gde neke bube, usled sentimen 
talnosti mužika vrište i ciče za jedan deseti deo tona 
više, no što bi to bilo pod drugim okolnostima. 
I engleski humor. Zbog njega morske tiče naučiše da 
broje do deset. I mnogo još. 
Balkan sa nacionalnim kapicama. 
I dugo, sa setom, mislio je na Kinu, dragu kao ženicu, 
čije su naseljene reke davale crtež za gusenicu, što se 
imala roditi kroz dva miliona vekova. A vrabac-Podu- 
navac, čiji je potomak imao progutati neostvarenu gu 
senicu, već je odavno živeo, i cvrkutao. 
Našto onda toliki rad? 
I reši se Duh, da ponova ostvari sa malim najmanjim 
izuzecima onu istu vaseljenu, iznova. Tek tolike raz 
like da budu da u Egiptu bude demokratski režim. 
Šta sad vrabac Podunavac? Šta s njim? 
Narodna pesma, osetljiva za velike događaje, ječi od 
uspomene na epsku njegovu važnost. Sve se zna. Vra 
bac se oženio: 
»Kad se ženi vrabac Podunavac 
Zaprosio senicu devojku« . . . 
Pa ipak, i ako je sve to unapred određeno, žale mnogi 
gusenicu budućnosti. Samo, da opet ne bude kata 
strofa, pre gusenice? 
Juli 1919 
Alfred Sperber — Paris 
Ich schluchze aus den bleichen Mondteichen 
Europas 
dir bleiches Stiefkind Europa schluchze ich zu 
ich schluchze aus den verrosteten Wäldern Europas 
aus dem zerbröckelnden Gold der Kathedralen 
aus den Wahnsinnsschreien erstickter Symphonien 
aus den glanzlosen Augen deiner Kinder in Abend 
strassen 
aus deinen Theatern Fabriken und Irrenhäusern 
röchle ich deinen Todesschrei Europa! 
‘ Europa auf deinen Leib schneit schwarzer Schnee 
du hast es verlernt über den Regenbogen zu weinen! 
deine Bäume marschieren verkrüppelt in graden 
Aleen 
immer kleiner wird die Zahl deiner Kinder die 
nachts in den Himmel schauen 
immer kleiner die Zahl derer die Nachts aus Liebe 
sterben 
deine Kinder sagen keine Nachtgebet mehr 
der weisse Leib deiner Frauen 
ist ein gefallenes Wertpapier 
Du treibst ziellos ohne Glauben und Ideale 
wo ist die weisse Gnade deines Nazaräers 
der goldene Atem deiner Revolutionen? 
Europa strahlendes Kind des Diluviums 
unter deinem verwehenden Himmel fröstelt die 
Decke eines neuen Glazial! 
Ich liege in irgendeinem Zimmer Europas 
mein Leib wächst hinaus durch die Wände. : 
in Strassen und Höfe durch Tore 
in deine gestorbenen Wiesen und Wälder 
mein Fuss wurzelt in allen verwesenden Füssen 
deiner Friedhöfe 
aus meinem Mund quillt das schwarze Blut deiner 
Verwesung 
Unter dem gefrorenen Lächeln der Kassiopeia 
wächst mein Leib hinein in deinen Leib Europa! 
Ich liege in wächserner Abgeschiedenheit, mond 
süchtig gebannt von erbarmungslosen Nachthimmel 
Durch meinen Schlaf läuten ferne tiefe Glocken 
süsse Stimmen von Rettung und Auferstehung 
durch die Nacht meiner Verwesung 
träume ich den ungebrochenen Ungestüm deiner 
Jünglinge 
den weissen Aufschwung der Aeroplane 
wunderbare grosse Vögel im grenzlosem Azur 
den ungeachteten Glanz künftiger Architekturen 
rollende Urwälder die in deine Bahnhöfe einfahren 
Ich träume von Wirbelstürmen des Lichts die über 
dir toben werden 
Ich sehe deinen künftigen Gott mit vesuvischen 
Atem durch deine Städte schreiten 
seine Liebe wie Feuerregen auf dich tosen Europa! 
Ich sehe ungeheuere Bacchanale der Verbrüderung 
Niagarafälle des Bluts in Hingabe vergossen 
der Rytmus deiner neuen Liebe durchzuckt mich 
elektrisch 
der ungeheuere Jubel deiner Stimme ringt auf 
aus mir unerhörter Latu 
aus der unsagbaren Nacht dieser letzten Verzweif 
lung schreie ich auf für dich Europa in die neue 
Zeit!!! 
Kometa Pons-Winnecke, Zemlja i 
Zenit 
B. Tokin — Zagreb 
1. 
Rečeno je dakle da će 26. juni biti fatalan dan. Rečeno je 
da će toga dana propasti Zagreb, Jugoslavija, Europu. 
Kugla zemaljska, mesec, eventualno sunčani sistem, pa i 
Zenit. Raspadajući se, razbacano kovitlajući se izmešaće 
se sve i juriće dalje vrtoglavom brzinom delovi, elementi, 
fragmenti ljudskih tela, pejsaza, Colorada, Parisa, Oke- 
ana, kafana, Charlie Chaplina, ekspresa, kokota, kuće- 
vlasnika zajedno sa kućama, šibera. 26. juna počeće svoj 
put kroz haos razmrskane molekule kao tragikomična 
pratnja kometi ili novog sveta koji se stvara i koji je dobio 
smešno ime Winnecke-Pons. 
Možda je sve to vizija. Flammanon, on je prvi pričao o 
propasti, prilično vizionaran je čovek bio uvek. Drugi 
naučenjaci, manje fantasti kako oni sebe zovu, tvrde i do 
kazuju, da se 26. juna neće ništa desiti. Zemlja će biti 
spašena. Ta nije ni bila u opasnosti. 
Treba li zemlja da propadne ili ne? 
Treba li sudar sa kometom da nas uništi ili bolje reći treba 
li kometa (samo telo njeno najmanje 20 puta veće od 
9
	        

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