Xi 
kale Aufteilung des Recht 
eckes die Ruhe, das Gleich 
gewicht der Dualität: desUni- 
versums und des Individu 
ums. MONDRIAN. 
MERZ 
Alles,waseinKünstlerspuckt, 
ist Kunst. schwitters. 
PROUN 
Proun ist die Umsteigestation 
von Malerei nach Architektur. 
LISSITZKY. 
VERISMUS 
Der Verist hält seinem Zeitge 
nossen den Spiegel vor die 
Fratze. 
Ich zeichnete und malte aus 
Widerspruch und versuchte 
durch meine Arbeiten diese 
Welt davon zu Überzeugen, 
daß sie häßlich, krank und 
verlogen ist. grosz. 
KONSTRUKTIVISMUS 
Diese Künstler sehen die 
Welt durch das Prisma der 
Technik an. Sie wollen keine 
Illusionen mit Farbe auf Lein 
wand geben und arbeiten di 
rekt in Eisen, Holz, Glas. Die 
Kurzsichtigen sehen darin 
nur die Maschine. Der Kon 
struktivismus beweist, daß 
die Grenze zwischen Mathe 
matik und Kunst, zwischen 
einem Kunstwerk und einer 
Erfindung der Technik, nicht 
feststellbar ist. 
ABSTRAKTER FILM 
So wie die moderne Malerei 
und Plastik, fängt jetzt auch 
| der Film an, sein spezifisches 
Material: die Bewegung und 
das Licht auszubauen und 
| zu gestalten. 
plasticien obtient la tranquil 
lité, l’équilibre de la dualité: 
l’univers et l’individu. 
MONDRIAN. 
MERZ 
Tout ce que l’artiste crache 
c’est de l’art. 
SCHWITTERS. 
PROOUN 
Prooun est la station de 
changement de peinture à 
architecture. l ,ssitzky. 
VÉRISME 
Le vériste tend la glace de 
vant la grimace de ses con 
temporains. 
J’ai dessiné et peint par oppo 
sition et par mon travail j’ai 
essayé de con val ncre ce mon 
de qu’il est laid, malade et 
hypocrite. grosz. 
CONSTRUCTIVISME 
Ces artistes ne voient le mon 
de qu’à travers le prisme de 
la technique. Ils ne veulent 
donner aucune illusion avec 
de la couleur sur de la toile, 
mais travaillent directement 
sur fer, bois, verre etc. Les 
myopes n’y voient que la ma 
chine. Le constructivisme 
prouve qu’entre la mathé 
matique et l’art, entre un ob 
jet d’art et une invention 
technique les limites ne sont 
pas déterminables. 
FILM ABSTRAIT 
Tel que la peinture et la plas 
tique moderne le film aussi 
commence à déployer et à 
former son matériel spéci 
fique: le mouvement et la 
lumière. 
plasticlan obtains tranquil 
lity, the balance of the dua 
lity: universe and individual. 
MONDRIAN. 
MERZ 
All that artist spits is art. 
SCHWITTERS. 
PROOUN 
Prooun is the station for 
change from painture to ar 
chitecture. LISSITZKY. 
VERISM 
The verist tends the looking- 
glass before the grimace of 
his contemporaries. 
I drew and painted by oppo 
sition and by my work tried 
to convince this world that It 
is ugly, ill and hypocrite. 
GROSZ. 
CONSTRUCTIVISM 
These artists look of the world 
throughthe prisma of technic. 
They don’t want to give an 
illusion by the means of co 
lours on canvas, but work 
directly in iron, wood, glass, 
a. o. The shortsighteds see 
therein only the machine. 
Constructivism proves that 
the limits between mathema 
tics and art, between a work 
of art and a technical inven 
tion are not to be fixed. 
ABSTRACT FILM 
Like modern painture and 
sculpture nowadays the film 
also begins to unfold and 
form its specific material: 
movement and light.
	        
Waiting...

Note to user

Dear user,

In response to current developments in the web technology used by the Goobi viewer, the software no longer supports your browser.

Please use one of the following browsers to display this page correctly.

Thank you.