Kunsthaus Zürich Logo
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Moderne Ungarische Kunst 1944

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Moderne Ungarische Kunst 1944

Monograph

Title:
Moderne Ungarische Kunst 1944
Sub title:
Katalog der Austellung 2.4.-30.4.44
Extent:
38 Seiten, 50 Tafeln
Collection:
Kunsthaus Zürich
Document type:
Monograph
Shelfmark:
a3/Z 80:19440402
Persistent identifier:
44386
Statement of responsibility:
Kunsthaus Zürich ; verantwortlicher Herausgeber: Erwin von Ybl
Editor:
Ybl, Ervin
Corporation:
Kunsthaus Zürich
Issuing body:
Kunsthaus Zürich
Place of publication:
Budapest
Zürich
Publisher:
Athenaeum
Year of publication:
1944
Edition:
[Electronic ed.]
Dimensions:
20,5 cm
Language:
German
Statement of responsibility:
Kunsthaus Zürich ; verantwortlicher Herausgeber: Erwin von Ybl

Chapter

Title:
Die ungarische Malerei und Bildhauerei der Gegenwart
Collection:
Kunsthaus Zürich
Document type:
Monograph
Structure type:
Chapter
Author:
Ybl, Ervin

Contents

Table of contents

  • Moderne Ungarische Kunst 1944
  • Book cover
  • Front paste down
  • Title page
  • Imprint
  • Blank page
  • Büste des Reichsverwesers Vitéz Miklós Horthy von Nagybánya
  • Preface
  • Remarks
  • Die ungarische Malerei und Bildhauerei der Gegenwart
  • I. Ölbilder, Pastelle, Tempera, Aquarelle
  • II. Plastiken
  • Part of figure
  • Paste down
  • Book cover

Full text

1 
„m 
rischen Künstler von der unmittelbaren Realität abweichen, 
lassen sie sich doch nicht von vernunftmäßigen Theorien zu 
spekulativen Versuchen verleiten, kehren vielmehr zu den 
Urquellen der Plastik, der archaischen Gebundenheit, zurück. 
Man fühlt ihren Gestalten den Steinblock an, aus dem sie 
herausgehauen wurden, und die Lebendigkeit des Lebens 
triumphiert nicht restlos über den toten Stoff, wie bei den 
Bildhauerwerken des Barocks. Die ungarischen Bildhauer, 
die neue Stile anstrebten, bemühten sich jedoch, ihre klar 
gefaßten Bestrebungen nicht nur in der Steinplastik durchzu- 
führen, war doch die Grundlage der Erneuerung eine 
geistige, die auch in den Bronzeplastiken Anwendung 
fand. Die Mehrzahl der modernen ungarischen Bildhauer 
meidet die stärkeren Gefühlsausdrücke und ist bestrebt, 
durch die Einstellung der in sich geschlossenen Figur im 
Raum, durch die gesteigerte Harmonie der Formen und des 
Aufbaues zu wirken. In ihren Plastiken treten häufig all- 
gültige Wahrheiten in Erscheinung, als könnten und müßten 
ihre Gestalten nur so stehen, sitzen, den Arm heben oder 
fallen lassen, wie sie es eben tun. 
Von Franz Medgyessy, Paul Pdtzay, Franz Sidlö, Beni 
Ferenczy und ihren Gefährten brachten wir nur Köpfe und 
Kleinplastiken, von Josef Remenyi Medaillen, doch werden 
aus diesen Werken die Bestrebungen der zeitgemäßen unga- 
rischen Bildhauerei offensichtlich. In seiner instinktiven Kunst 
meidet Medgyessy die Bewegtheit, alles, was sich binnen 
Augenblicken ändern, umgestalten kann. Die ewige Bestän- 
digkeit kennzeichnet seine Werke, die würzig sind, stückig, derb, 
aber sichauf völkische Urkraft gründen. Demgegenüber ist bei 
Pätzay alles bewußt, er verdankt es seiner außergewöhnlichen 
Geistigkeit, daß er zu jeder plastischen Lösung selbständig ge- 
langt, ohne die Ergebnisse anderer zu übernehmen. S7idlö hinge- 
gen sucht die Tiefe des Ausdruckes, Symbole, er stellte seine 
Plastiken in den Dienst der menschlichen Probleme, den 
verschiedenen Offenbarungen der Geistigkeit. Beni Ferenczy 
betont in seinen Figuren die höhere Harmonie der Formen. 
Die ungarischen Bildhauer, die an dieser Ausstellung teil-
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text PDF
TOC
Mirador

This page

PDF Image Preview Image Small Image Medium ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS MARC XML Dublin Core

Links

OPAC DFG-Viewer Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

RIS

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the first letter of the word "tree"?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.